Příčiny stresu a 6 tipů, jak se ho zbavit

publikováno

Stres negativně ovlivňuje naše zdraví i celý život. Proto je důležité osvojit si metody, jak jej zmírnit. V dnešní době jsou na nás neustále kladeny vyšší nároky, což nás dostává do stresu čím dál častěji. Digitální doba internetu tomu navíc nepomáhá.

Nejčastější příčiny stresu

Obvyklými stresovými faktory – stresory jsou fyzikální faktory, jako je prudké světlo, nadměrný hluk, nízká nebo vysoká teplota. Hlavními psychickými faktory je pocit zodpovědnosti, třeba za nezaplacené účty a strach z nedostatku peněz, práce nebo škola, hlavně zkoušky, termíny úkolů, jízda v autě v dopravní špičce, frustrace, nesplněná očekávání, nemoci nebo třeba rostoucí věk a stárnutí. Podívejme se, jak zvládat stres a co pomáhá.

6 tipů, jak se zbavit stresu

1.      Meditací proti stresu – vytvořte si ranní rituál

Meditace slouží k probuzení nových nervových spojení i transformaci mozkových oblastí. Podle vědců dokonce mění strukturu mozku, snižuje obvyklé vzorce stresu a podporuje vnitřní klid. Zbaví vás potíží s pamětí a učením. Prohloubí empatii a sebevědomí. Sníží pocit úzkosti a prohloubí pocit klidu. Ticho překoná hlučné a rušivé myšlenky v mysli a stav klidné bdělosti vede k hlubokému odpočinku. Žijte přítomným okamžikem a neřešte minulost ani budoucnost, které neovlivníte.

  • Sníží se srdeční frekvence
  • Normalizuje krevní tlak
  • Prohloubí dýchání
  • Sníží produkce stresových hormonů, včetně kortizolu a adrenalinu
  • Účinněji se využije kyslík v těle
  • Posílí se imunita
  • Sníží se záněty v těle
  • Tělo obnoví stav rovnováhy a zdraví

2.      Relaxace proti stresu

Relaxace a celá řada relaxačních technik uvolní tělo i mysl. Pravidelné relaxační rituály pomohou proti stresu. Může to být pravidelná návštěva wellnes, sauny, vířivky, masáže nebo procházka venku na čerstvém vzduchu. V životě nejde jen pracovat a řešit potíže. Je třeba si uvědomit, co opravdu v životě potřebujeme. Zda potřebujeme vydělat tolik peněz a tolik jich zase utratit. Zda nám více svobody, volnosti i klidu nepřinesou spíše chvíle, které místo práce strávím tím, co opravdu děláme rádi.

3.      Cvičením proti stresu

Při cvičení dojde ke zlepšení fyzické kondice i imunity, zmírnění stresu i úzkosti a zlepšení fyzického i duševního zdraví. Studie dokazují, že cvičení snižuje únavu, zlepšuje bdělost, koncentraci i kognitivní funkce. Cvičení, pohyb a každá fyzická aktivita produkuje endorfiny a další hormony štěstí jako je serotonin, dopamin v mozku, které působí jako přírodní léky proti bolesti, zlepšují spánek a snižují stres. Pravidelná aerobní cvičení snižují napětí, stabilizují náladu, zvyšují sebevědomí. Už 5 minut pomáhá proti stresu a úzkosti. Pomáhá svižná chůze, tanec, běh, plavání, pilates, jóga a podobně. Třeba jóga sníží stres, krevní tlak i srdeční frekvenci.

4.      Naordinujte si smích

Klidně se koukejte na bezduché komedie a smějte se. Smích vyvolává v těle zdravé fyzické a emoční změny, posiluje imunitní systém, zlepšuje náladu, snižuje bolest a chrání před stresem. Humor odlehčuje těžká břemena, zahání starosti i problémy, inspiruje a spojuje nás s ostatními. Udržuje dobrou náladu a duševní pohodu, uvolňuje hněv a negativní emoce a pomáhá při procesu odpouštění. Smích a pozitivní nálada je způsob, jak být v životě šťastný a mít spokojenější život.

5.      Poslech relaxační a meditační hudby

Poslech hudby má velmi hluboké relaxační účinky na naše tělo i mysl. Pomalu stimulovaná instrumentální hudba snižuje krevní tlak, srdeční frekvenci i produkci stresových hormonů jako je například kortizol. Účinnost meditační a relaxační hudby na snížení stresu je prokazatelně vědecký dokázána. Hudba vám pomůže dosáhnout vnitřní harmonie a rovnováhy. Velmi uklidňující mohou být i zvuky přírody, jako je déšť, šumění moře nebo zpěv ptáků. Uklidníte tělo i mysl.

6.      Hluboké dýchání

Povrchní dech může napáchat velké škody. Hluboké dechové cvičení zmírní stres. Výzkumy ukazují, že dechové techniky jsou nejen účinné, ale i snadno naučitelné a použitelné praktický kdykoli a kdekoliv. Přirozené dýchání zahrnuje bránici, což je velký sval v břiše. Když se nadechnete, břicho by se mělo rozšířit do všech stran. Když vydechnete, břicho by mělo klesnout. Nezvedají se při tom ramena. Snadné cvičení ke zlepšení dýchání do bránice zmírní stres a celkově zlepší život.

Napsat komentář