Jak snížit cholesterol a co ho zvyšuje?

Jak snížit cholesterol je otázka, kterou se zabývá mnoho z nás. Cholesterol je důležitý pro lidský organismus, záleží však na jeho složení a množství. Jako všude i zde je důležité dosažení určitého rovnovážného stavu. Zkusíme vám poradit jak.

Co je cholesterol a proč je důležitý

Cholesterol je přirozeně se vyskytujícím tukem, který je pro zdraví zcela nezbytný. Je produkován játry v množství nezbytném pro okamžité splnění všech funkcí v těle.

  • je důležitou součástí buněčných membrán
  • je prekurzorem mužských i ženských pohlavních hormonů
  • je prekurzorem steroidních hormonů
  • účastní se tvorby žlučových kyselin, které jsou nezbytné pro trávení tuků
  • v kůži se po slunečním ozáření přeměňuje na vitamin D

HDL a LDL cholesterolu

Cholesterol se v arteriích pohybuje na přenašečích s různou hmotností a hustotou. Cholesterol a triglyceridy z potravin se ve střevním traktu přetvoří na chylomikrony a přenáší se přes lymfatický systém do krve. Lipoproteinová lipáza způsobí rozpad chylomikronů na HDL a LDL přenašeče.

  • Přenašeče s největší hmotností jsou HDL – high density lipoproteinylipoproteiny s vysokou hustotou.
  • Přenašeče s menší hmotností jsou LDLlow density lipoproteinylipoproteiny s nízkou hustotou.
  • Nejlehčí přenašeče jsou VLDLvery low density lipoproteiny. Z VLDL se v játrech tvoří LDL. Čím je VLDL v krvi vyšší, tím více LDL se v játrech tvoří.

HDL cholesterol

Prospěšný HDL cholesterol pomáhá vracet nadbytek cholesterolu do jater a snižuje riziko jeho usazování na stěnách tepen. V játrech dochází k jeho degradaci neboli rozkladu na další složky. Úroveň jeho hladiny ukazuje, do jaké míry je schopno tělo se cholesterolu zbavovat transportem do jater. Jeho hladina by měla být co nejvyšší. Za nízkou se považuje hladina menší než 1,2 mmol / l u mužů a 1,0 mmol / l u žen. HDL nás chrání před nemocemi srdce a odstraňuje cholesterol z artérií. Dostává cholesterol do jater, kde se tělo díky žlučníku zbaví mastné látky.

LDL cholesterol

Škodlivý LDL cholesterol se při nadbytku usazuje na stěnách arterií, snižuje jejich vnitřní průměr a vzniká ateroskleróza. Arterie neboli tepna se zúží. Pokud se objeví krevní sraženina neboli trombus, tepnu zablokuje a dojde k trombóze. Změny zvyšují tendenci ke srážení krve. Pokud se tromb neodstraní, může dojít k infarktu či mrtvici. Zvýšené množství LDL cholesterolu může být dáno jeho nadměrnou konzumací i zvýšenou produkcí v játrech. Za vysokou se považuje jeho hladina nad 3 mmol / l.

Triglyceridy

Triglyceridy jsou typy krevních tuků odlišných od cholesterolu. Někdy je jejich hladina v krvi moc vysoká s normálním cholesterolem a naopak. Obecně však dochází k interakci triglyceridů a cholesterolu a snížení triglyceridů sníží i hladinu cholesterolu.

Ideální hladina cholesterolu

Ideální hladina celkového cholesterolu v krvi je <5,2 mmol / l, LDL je 0,9 mmol / l, triglycerid <2,3 mmol / l. Poměr koronárního a vaskulárního cholesterolu je však důležitý. Poměr celkového cholesterolu / HDL cholesterolu byl nejméně 4,5.

Příznaky a rizika zvýšené hladiny cholesterolu

  • ICHS – ischemická choroba srdeční – Angina pectoris, srdeční infarkt
  • ateroskleróza – nejnebezpečnější následek vyššího množství cholesterolu
  • důsledek onemocnění jater, ledvin, štítné žlázy apod.

Rizikové faktory vysokého cholesterolu

  • dědičnost
  • životospráva

Co zvyšuje cholesterol?

Protože si ho umí tělo vyrobit, nepotřebujeme ho vůbec konzumovat. Potravina živočišného původu vždy obsahuje cholesterol. Ovoce, zelenina, celozrnné obiloviny a různá olejnatá semena neobsahují žádný cholesterol. Existují výjimky, kdy se odstraní část obsahující cholesterol z produktů živočišného původu, jako je třeba vajíčko. Podle výzkumů konzumace vajec hladinu cholesterolu neovlivňuje.

Jak na snížení cholesterolu?

Maso vnitřních orgánů, játra a ledviny jsou plné cholesterolu. I kuřecí a krůtí maso obsahuje přibližně stejné množství cholesterolu jako vepřové a hovězí maso. I mnoho druhů ryb má vysoký obsah cholesterolu. Škodí hlavně uzeniny, přemíra alkoholu, mléčných výrobků, sladkosti a moučná jídla na úkor čerstvé zeleniny a ovoce. Omete i fastfoody, smetanové omáčky, knedlíky a smažené pokrmy.

Dieta a jídelníček

  • omezit, ideálně vyloučit smažení, fritování a grilování
  • omezit příjem tučnějšího masa a nahradit ho kvalitními rybami a zvěřinou
  • upřednostnit oleje s vyváženým poměr omega 3-6 nenasycených mastných kyselin
  • navýšit množství omega 3 a 6 nenasycených kyselin, které pozitivně působí na kardiovaskulární systém a snižují hladinu škodlivého LDL cholesterolu
  • ze sýrů volte tvarohové, vyhněte se plísňovým, tučným a taveným
  • omezit, ideálně vyloučit klasickou sacharózu
  • bílé pečivo vyměnit za pečivo celozrnné a kvalitnější kváskové
  • denně sníst 3 porce čerstvé zeleniny
  • svačiny pokrýt ovocem
  • navýšit množství vlákniny
  • navýšit množství vitaminu C
  • omezit konzumaci alkoholu
  • přestat kouřit
  • udržovat zdravou váhu
  • změnit životní styl
  • pohybová aktivita – ideální tepová frekvence 60 – 75% maximální tepové frekvence – vypočítáte jako 220 minus váš věk

Bylinky

  • Čekanka
  • Kotvičník zemní
  • Přeslička rolní
  • Pýr plazivý
  • Rozrazil lékařský
  • Smetanka lékařská

Potraviny snižující cholesterol

  • Borůvky
  • Česnek
  • Pohanka
  • Lněné semínko
  • Slunečnice
  • Hlíva
  • Sója
  • Jablka
  • Psyllium

Léky na cholesterol

Hlavním rizikem je vznik kardiovaskulárních onemocnění. Z farmakoterapie se na snižování cholesterolu užívají statiny, jako je lovastatin, pravastatin, simvastatin, fluvastatin a atorvastatin a pryskyřice, jako je cholestyramin a colestipol.

Napsat komentář