Co je to fermentace a jaké má účinky?

Konzumace fermentovaných, probiotických potravin má mnoho předností. Mikroflóra ve fermentovaných potravinách vytváří ochrannou výstelku ve střevech a chrání nás před patogenními faktory, jako jsou salmonely a E. coli. Vsaďte na špičkové probiotické potraviny.

Co je fermentace

Fermentované potraviny projdou procesem laktofermentace, kdy se přírodní bakterie živí cukrem a škrobem v potravě vytvářející kyselinu mléčnou. Proces uchovává potravu a vytváří prospěšné enzymy, b-vitaminy, omega-3 mastné kyseliny a různé kmeny probiotik, chrání živiny v potravinách a mění jídlo do více stravitelné formy.

Účinky fermentace

Fermentované potraviny pomáhají ke zvýšení protilátek, silnějšímu imunitnímu systému, regulují chuť k jídlu a snižují hladinu cukru v krvi. Fermentovaná zelenina pomáhá i při léčbě střev postižených Candidou nebo proti mikrobiální infekci. Zlepšují také trávení.

Fermentace zeleniny

Kultury po celém světě dlouhá léta jí fermentované potraviny. Kyselé zelí u nás i v Německu a Kimchi v Koreji. Studie ukázaly souvislost mezi těmito probiotickými potravinami a celkovým zdravím. Bohužel nové technologie při přípravě jídel tyto zdravé potraviny vytlačují.

Perfektní zdroj probiotik a lepší imunita

Fermentované potraviny a kvašené nápoje, jako Kefír nebo Kombucha, přináší prospěšné bakterie do trávicího systému a pomáhá je vyvážit. Probiotika zpomalí a zvrátí nemoci, podpoří trávení a zlepší zdraví střev i imunitu. Zdravá a čistá střeva vedou ke zdraví. Při posilování imunity se lze obejít i bez standardních vitamínů. Při kvašení vznikají prospěšné látky, které běžně v potravinách nejsou. Určité druhy bakterií, které se živí cukry a škroby vytvářejí kyselinu mléčnou, vitamín B, omega-3 mastné kyseliny a probiotika, různé enzymy, díky kterým tělo funguje lépe než dřív.

Lepší trávení, více energie a živin z potravy za dostupnou cenu

Zelenina je po kvašení lépe stravitelná, než v syrovém stavu. Organismus není výrazně zatěžován a tělu tak zůstává energie na zcela běžné činnosti. Díky správné rovnováze střevních bakterií a dostatku zažívacích enzymů absorbujete více živin z konzumovaných potravin. Nebudete potřebovat tolik doplňků a vitamínů. Navíc jsou cenově dostupné. Můžete si vyrobit i vlastní fermentované potraviny za pár korun.

Delší doba skladování

Klasické zelí, okurky a další potraviny vydrží v lednici jen pár dní, ale fermentované měsíce.  Laktofermentace je proces mléčného kvašení a umožňuje skladovat tyto potraviny delší dobu bez ztráty živin. Klasické kvašení se dá navíc doplnit o standardní zavařování. Může jít o nakládané a kysané bílé o červené zelí, okurky, feferonky a kysané mléčné výrobky.

Eliminace zažívacích potíží a podpora hubnutí

Kvašené potraviny eliminují různé zažívací problémy. Tělo lépe tráví a celý trakt se nezatěžuje. Vlivem probiotik se zlepší stav střev, vyřeší problémy se zácpou i průjmem. Potraviny mají nízkou kalorickou hodnotu a lepší výživovou hodnotu, než potraviny syrové nebo tepelně upravené. Dáte tělu širokou škálu živin a potřebných látek, a přitom nebudete muset sníst tolik potravin. Tělo využije dané potraviny do posledního kousku.

Nejzdravější fermentované potraviny

  • Kefír – obsahuje vitamin B12 a K2, vápník, hořčík, biotin, folát, enzym a probiotika. Zvyšuje imunitu i kostní hustotu, proti alergiím i kandidě a pro lepší trávení i střeva.
  • Kombucha – kvašený sycený nápoj z černého čaje a cukru s vitamíny skupiny B, enzymy, probiotiky, kyselinou octovou, glukonovou a mléčnou na lepší trávení, hubnutí, pro energii, detoxikaci, imunitu, menší bolesti kloubů a proti rakovině.
  • Kyselé zelí – obsahuje kvalitní vlákninu, vitamín A, B, C, K, železo, měď, vápník, sodík, mangan a hořčík, na trávení, krevní oběh, záněty, posílení kostí a snížení hladiny cholesterolu.
  • Nakládané okurky – Pickles – obsahují vitamíny, hlavně K, minerály, antioxidanty a dobré bakterie, pro zdraví kostí a srdce.
  • Miso – kvašení sóji, ječmene nebo hnědé rýže s houbou koji, pro zdravou pokožku, kosti a nervový systém na imunitní systém, proti stárnutí i rakovině.
  • Tempeh – sójový produkt s živou plísní snižuje hladinu cholesterolu i symptomy menopauzy, zvyšuje hustotu kostí, svalovou regeneraci a má stejnou kvalitu bílkovin jako maso. Obsahuje mnoho vitamínů B2, B3, B5 a B6.
  • Natto – z fermentovaných sójových bobů, obsahuje probiotický bacillus subtilis a silný protizánětlivý enzym nazvaný nattokinasa proti rakovině, podporuje imunitní systém a kardiovaskulární zdraví a zlepšuje trávení vitamínu K2.
  • Kimchi – ze zeleniny a koření na kardiovaskulární a zažívací systém, má vysoký obsah antioxidantů, působí proti rakovině, cukrovce, obezitě a žaludečním vředům.

Jak fermentovat?

Připravte si čisté a sterilní nádoby, ve kterých budete zeleninu fermentovat a solný roztok. Zeleninu očistěte a pokrájejte na menší kousky. Obsah sklenice zalijte solným roztokem, aby zakryl veškerou zeleninu, třeba při procesu fermentace zelí a nechte přírodu pracovat.

Napsat komentář