Inzulinová rezistence: Řešte ji včas podle těchto 5 příznaků

publikováno , naposledy aktualizováno 27. 10. 2022

Možná se tomu budete divit, ale cukrovce II. typu se dá v mnoha případech předcházet. Pokud chodíte na pravidelné preventivní prohlídky, může se ve výsledcích testů objevit inzulinová rezistence. Jelikož jde o téma, které je v naší společnosti kvůli nezdravému životnímu stylu aktuální, níže se podíváme na vše, co byste o ní měli vědět.

Cukrovka II. typu se považuje za poměrně častou civilizační nemoc, se kterou se v průběhu života setká mnoho z nás. Poměrně často k ní vede nezdravý životní styl, takže je v našem vlastním zájmu, abychom se o sebe naučili kvalitně pečovat.

Jenže, než se u vás cukrovka II. typu projeví v plné síle, můžete spadnout do stavu, v jehož průběhu tělo vykazuje zhoršené hodnoty, ale zároveň ještě nejste nemocní. Jedním z příznaků toho, že se něco chystá, je inzulinová rezistence, v jejímž průběhu tělo nereaguje na inzulin tak, jak by správně mělo.

Co je inzulinová rezistence?

Jak už bylo řečeno, inzulinová rezistence je stav, v jehož průběhu tělo nereaguje správně na inzulin, který ovlivňuje hladinu krevního cukru. Asi nemusíme říkat, že tento jev zvyšuje riziko toho, že jednoho dne onemocníte cukrovkou. Zároveň je velké nebezpečí v tom, že inzulinová rezistence nemusí mít roky žádné příznaky. Z toho důvodu je důležité účastnit se pravidelné prevence, která ji dovede odhalit. Navíc, léčba tohoto problému je poměrně jednoduchá, takže tím spíš byste se měli o stav svého organismu zajímat.

Spolu s inzulinovou rezistencí se často skloňuje metabolický syndrom (Reavenův syndrom). Kvůli spojení některých rizikových faktorů existuje zvýšené riziko nějakého vážnějšího problému typu ischemická choroba srdeční, cévní mozková příhoda atd. Souviset spolu může i inzulinová rezistence a PCOS. Organismus nemusí s inzulinem pracovat správně a následkem může být zvýšená hladina krevního cukru. (Kromě žen s PCOS jsou k tomuto jevu náchylnější i obézní lidé.)

Příznaky inzulinové rezistence

Jak už bylo řečeno, ne vždy má inzulínová rezistence příznaky, podle kterých můžete zjistit, že se s vaším organismem něco děje. Není to tak ale vždy.

Mezi hlavní příznaky může patřit:

  • Zvýšená potřeba konzumace jídla a pití
  • Pocit hladu i po jídle
  • Zvýšená potřeba močení
  • Dlouhodobá únava
  • Zvýšená hladina cukru v krvi při měření

Jelikož mnoho z těchto příznaků není úplně specifických, největší jistotou je návštěva lékaře, který vám provede měření hladiny krevního cukru. Podle výsledků pak může nastavit nejvhodnější plán léčby.

Kdo je v ohrožení?

Testování hladiny krevního cukru by mělo být součástí každé preventivní prohlídky, takže by se mělo na problém přijít relativně brzy. Dejme si ale ruku na srdce, ne každý na prevenci k lékaři opravdu chodí, čímž se včasné řešení problému odsouvá do budoucna, kdy ho už nemusí být snadné nějak měnit.

Mezi hlavní rizikové skupiny v otázce rozvoje inzulínové rezistence patří lidé, kteří mají:

  • Sedavý a neaktivní způsob života
  • Nízkou hladinu HDL cholesterolu
  • V rodině někoho, kdo trpí cukrovkou
  • Vysoký krevní tlak
  • Příznaky prediabetes
  • Historii těhotenské cukrovky
  • Ve své historii mrtvici

Co se s tím dá dělat?

Pokud se inzulínová rezistence překlopí do cukrovky II. typu, je pravděpodobné, že vám lékař předepíše inzulín. (Druhy inzulínů primárně vybírá lékař.) V případě cukrovky, inzulinové rezistence a prediabetes vám také doporučí sledovat inzulinový index, který určuje inzulinovou odpověď těla na různé druhy potravin. Níže se ale podíváme na další jednotlivé kroky trochu podrobněji.

Dostatek spánku

Organismus bude mnohem lépe fungovat, když si každou noc dopřejete dostatečné množství spánku. Tím spíš, že jeho nedostatek se často spojuje právě se vznikem cukrovky II. typu, protože může negativně ovlivnit reakci těla na inzulín. Pokud tedy bojujete s inzulinovou rezistencí, změna spacích návyků by vám mohla celkem pomoci.

Cvičení

Jelikož je jedním z rizikových faktorů pro vznik inzulinové rezistence a cukrovky neaktivní životní styl, je jasné, že odpovědí na váš problém by mohlo být cvičení, kterému se budete věnovat většinu dní v týdnu. (I kdyby to mělo být jen 20 minut denně, určitě to bude pro váš celkový zdravotní stav přínosem.) Začít můžete třeba tím, že začnete chodit pěšky do práce a na nákup. Skvělá je i chůze do schodů, které začnete používat místo výtahu.

Redukce stresu

Dalším nepřítelem je stres, který taktéž ovlivňuje schopnost těla normálně regulovat krevní cukr. Pokud už navíc trpíte inzulinovou rezistencí, je docela dobře možné, že váš zdravotní stav bude stres akorát zhoršovat. Ačkoliv jde o hraběcí radu, zkuste si osvojit pár relaxačních technik, které vám pomohou dostat stres pod větší kontrolu.

Jídelníček

Inzulinová rezistence a jídelníček spolu úzce souvisí. V první řadě mějte ve své každodenní stravě dostatečné množství vlákniny. (A to jak té rozpustné, tak té nerozpustné.) Pokud si nedokážete odepřít sladké mlsání, skvělým tipem pro vás může být čekankový sirup, který je sladký, ale zároveň obsahuje vlákninu. S jeho množstvím by se ale mělo šetřit, protože při jeho nadměrné konzumaci vám může způsobit zažívací potíže.

Naprostou samozřejmostí by měla být zvýšená konzumace čerstvého ovoce a zeleniny, protože vám tyto dvě skupiny nabídnou štědrou porci živin a další vlákninu. Naopak se snažte omezit příjem sladkostí, pekárenských výrobků, limonád a podobně, protože všechny tyto potraviny a nápoje mohou váš zdravotní stav zhoršovat. Při vaření slaných pokrmů se také naučte dochucovat kořením.

Prevence inzulinové rezistence

Ve srovnání s mnoha dalšími problémy, které na světě existují, se dá inzulinové rezistenci poměrně dobře předcházet. Stačí jen vědět, jak na to.

Pomoci vám může:

  • Pravidelná pohybová aktivita
  • Zdravý jídelníček
  • Ztráta přebytečné hmotnosti
  • Zdravý životní styl

Když k tomu ještě přidáme pravidelné preventivní prohlídky u lékaře, který jednou za čas zkontroluje, zda je s vámi všechno v pořádku, brzy byste se měli cítit lépe. Navíc, pokud budete brát svou situaci doopravdy vážně, nepochybujeme o tom, že další výsledky měření by měly vypadat o dost lépe.

Bojovali jste někdy s inzulinovou rezistencí? Pokud ano, podařilo se vám ji dostat pod kontrolu?

Zdroje informací

https://www.zivotsdiabetem.cz/inzulin/ – Co je to inzulín? (česky)

https://www.wikiskripta.eu/w/Metabolický_syndrom_a_inzulínová_rezistence – Metabolický syndrom a inzulínová rezistence (česky)

https://cs.wikipedia.org/wiki/Inzulinový_index – Inzulinový index (česky)

https://www.healthline.com/health/diabetes/insulin-resistance-symptoms – Vše o inzulinové rezistenci (anglicky)

https://www.medicalnewstoday.com/articles/305567 – Co byste měli vědět o inzulinové rezistenci (anglicky)

https://www.healthline.com/nutrition/improve-insulin-sensitivity – 14 tipů, jak zlepšit citlivost organismu na inzulin (anglicky)

Napsat komentář