Probiotika: Co jsou zač a jak je správně užívat?

O prospěšnosti probatik se na veřejnosti mluví stále více. Můžeme je konzumovat přímo ve stravě a využívat i probiotické přípravky, které odborníci stále více doporučují. Co jsou probiotika a k čemu slouží?

Představení probiotik

Ptáte se, co jsou probiotika? Jedná se o organismy, mikroby či bakterie, které žijí v našem těle, zejména v trávicím traktu a střevech. Pracují s naším tělem ve vzájemné symbióze, jsou velmi důležité a nezbytné pro životní funkce.

Probiotika pomáhají nám strávit a vstřebávat živiny, zejména vitamín B12, chrání náš organismus před viry, škodlivými bakteriemi, dalšími patogeny a různými negativními vnějšími vlivy prostředí. Jsou nezbytné pro dobrou imunitu a mají značný preventivní vliv na rozvoj autoimunitních a civilizačních onemocnění.

Jsou důležitá pro komunikaci mezi střevy a dalšími částmi těla, například mezi mozkem přes nervový systém, hormony, neurotransmitery a mikrobiom. Našemu tenkému střevu se říká druhý mozek. Probiotika produkují některé živiny, jako je vitamín K2 nebo butyrát, což je mastná kyselina s krátkým řetězcem důležitá pro správnou funkci buněk a enzymy nezbytné pro trávení přijaté potravy.

Rovnováha bakterií ve střevech je základem zdravého trávicího traktu – GIT a zdraví. Díky vlivu střevního mikrobiomu na náš zdravotní stav, imunitu a rozvoj fyzických i psychických nemocí. Bakterie by měly být v rovnováze. S disbiózou a přemnožením bakterií souvisí i přítomnost lipopolysacharidů – LPS – endotoxinů.

Toxiny se z bakterií uvolňují při narušení buněčné stěny a jejich rozkladu. Nejvíce endotoxinů se vyskytuje při SIBO – small intestinal bacterial overgrowth, tedy prorůstání bakterií nebo mikroorganismů archaea do tenkého střeva a jejich přemnožení zde, anebo jiné bakteriální nerovnováze, zejména v tlustém střevě, u patogenů nebakteriálního původu, jako je kandida a paraziti i chronických obtíží. Narušují imunitu, spouští zánětlivé reakce, působí akutní i chronické obtíže.

Jak vzniká nedostatek probiotik

Náš trávicí trakt narušuje nevhodná strava chudá na živiny a potraviny podporující metabolismus a mikrobiom. Měli bychom konzumovat vhodně připravené a čerstvé potraviny a omezit nebo rovnou vynechat průmyslově zpracované produkty, hotové pokrmy, maso a živočišné výrobky z velkochovů, lepek a škodlivé tuky. Nevhodná je i dlouhodobá strava low carb a keto diety.

Nevhodný je alkohol, cigarety, toxické látky a hormonální disruptory, pesticidy, chemická kosmetika a čistící přípravky, léky proti bolesti, antibiotika, vakcíny, chronické užívání syntetických léků, nesteroidních protizánětlivých léků, léků na tlak, pálení žáhy i spaní, antidepresiv, kortikosteroidů, imunosupresiv a hormonální antikoncepce. Neprospívá nám ani stres, velké vypětí a orientace na výkon.

Probiotika je možné pravidelně nad rámec těchto opatření v malém množství dodávat. Nic se však nesmí přehánět. Záleží na jejich formě. Doplňování v rámci suplementace nebo i ve formě přirozených kvašených potravin musí být vyvážené.

Jak na správné užívání probiotik

Vhodné je konzumovat malé množství přirozených kvašenýchfermentovaných potravin. Bakterie jsou většinou živé, na rozdíl od probiotik v kapslích či v prášku. Každá z potravin má jiné spektrum bakterií, proto vsaďte na rozmanitost. Fermentace potravin má lepší stravitelnost. S probiotiky dodáte tělu podle typu fermentované potraviny i tuky, bílkoviny, vitamíny, minerály, podpoříte sekreci žaludeční kyseliny a enzymů pro trávení a vstřebávání živin i pravidelné vyprazdňování. Jde o umírněnou konzumaci produktů mléčného kvašení.

Probiotika v potravinách

  • kvašené zelí
  • kvašená červená řepa, cuketa i mrkev
  • pickles  – větší kousky kvašené zeleniny, jako je okurka, cuketa, mrkev, řep i pastiňák v solném roztoku
  • korejské kimchi – pikantní kvašená zelenina s kořením bez konzervantů
  • kefír z kokosového mléka
  • pravý kvašený jogurt z kokosového mléka bez konzervantů
  • ACV –  apple cider vinegar – kvalitní nefiltrovaný jablečný ocet
  • kvalitní kysané mléčné výrobky, kefír, acidofilní mléka, či jogurt z kozího, ovčího nebo kravského mléka v omezené míře

Jak dlouho je užívat?

I fermentované potraviny užívejte jen v malém množství. Jsou hodnotným zdrojem mikroživin i energie, nesmí se to však s nimi přehánět. Začínejte s nimi po malých dávkách, postupně přidávejte a zvykejte si na ně. Kvašená zelenina je jen doplněk k jídlu, pokud vám chutná. Je bohatá na kyselinu mléčnou, stejně jako kefír a jogurt. Vhodné je 1-2 porce denně v pár gramech, nebo jen příležitostně.

Za jak dlouho zaberou

Při vhodné stravě si organismus vytvoří rovnováhu mikrobiomu sám. Probiotika jsou sice prospěšná, ale ne zázračná. Je třeba zjistit podstatu problému. Zaměřte se na celkovou efektivitu metabolismu, dostatek pro-metabolických živin a energie. Prospěšnější a funkčnější je vyvážená strava než navyšování probiotik ve stravě. Tzv. přírodní probiotika v přirozené stravě mají efekt při dlouhodobé konzumaci.

Antibiotika a probiotika

Probiotika po antibiotikách jsou prospěšná. Pokud užíváme klasická syntetická antibiotika, ale i přírodní silné antibiotické látky na bakteriální infekci, je třeba podniknout kroky na podporu a obnovu střevního prostředí a imunity. Základem zůstává vyvážená pro-metabolická strava. Jednou ze součástí opatření může být i navýšení kvašených potravin v jídelníčku nebo doplnění probiotik. Po antibioticích se doporučuje užívání probiotických doplňků stravy. A jak dlouho užívat probiotika? Pokud jde o účinky probiotik v doplňcích stravy, stačí asi týden.

Napsat komentář