Matjesy: Co to je a jaký mají na lidské tělo účinek?

Aktualizováno 22. 8. 2022 Redakce Hlidejsizdravi.cz

Když vám někdo řekne, že si dal k večeři matjesy, pravděpodobně se na něj budete dívat jako na někoho, kdo právě přiletěl z jiné planety. Co když vám ale povíme, že jde o jiný název pro sledě? V tom případě už najednou budete vědět, o čem je přesně řeč. Jsou tyto ryby zdravé? A jaké mají účinky na lidské zdraví?

Sleď je ryba, která má několik dalších názvů. Setkat se můžeme například s pojmenováním herynek nebo matjes. Další zajímavostí je, že sleď patří k nejhojněji zastoupeným rybám této planety. (Ne nadarmo sledě tolik národů zařadilo do svého jídelníčku.)

Sledi bydlí především v Atlantském oceánu, kde žijí v početných hejnech. Jeho standardní délka se pohybuje kolem 45 cm. Vzhledem k tomu, že ryby bývají zdravé, pravidelná konzumace matjes může podpořit vaše celkové zdraví.

Nutriční hodnoty

Sledi jsou bohatí na živiny, z toho důvodu by se měli pravidelně vyskytovat na vašem denním menu.

Obsahují:

  • Nenasycené mastné kyseliny omega-3
  • Vitamín D
  • Vitamín A
  • Vitamín B12
  • Selen
  • Bílkoviny

Zdravotní benefity

V první řadě bychom měli říct, že konzumace sleďů je vhodná i pro těhotné ženy. Především proto, že ve srovnání s jinými rybami sledi obsahují jen velmi malé množství rtuti, která by nemusela být bezpečná pro vyvíjející se plod.

Sleď vám může nabídnout i:

  • Dobrou schopnost začlenit se do velkého počtu diet (takže ho mohou zkusit i lidé, kteří propadli keto dietě)
  • Podporu zdraví mozku
  • Podporu zdraví srdce
  • Redukci zánětů v těle

Alergie

Někteří lidé mají alergii na ryby, z toho důvodu by se měli konzumaci sleďů vyhnout. Pokud tedy po jejich pozření zaznamenáte náhlou nevolnost, otékání jazyka, zažívací potíže a podobně, určitě byste měli vyhledat pomoc odborníka.

V téhle podobě není zdravý

Ačkoliv herynka považujeme za zdravého, v některých podobách, ve kterých je k dostání, zdravý příliš není. Jmenovat bychom mohli například sledě ve slaném nálevu. Vzhledem k vysokému obsahu soli by mohlo dojít k nadměrnému zadržování vody v organismu. Sůl navíc podporuje vyšší krevní tlak, což zase není dobré pro zdraví kardiovaskulárního systému.

Místo toho zkuste:

  • Uzeného sledě
  • Sledě z plechovky (v olejovém nebo přírodním nálevu)
  • Čerstvého sledě
  • Nakládaného sledě
  • Fermentovaného sledě (ten je populární ve Švédsku, připravte se ale na opravdu intenzivní zápach => ze stejného důvodu mají někteří dopravci a pronajímatelé pravidlo, že nájemníci nesmí jíst nakládaného sledě v bytových prostorách, nebo ho nesmí převážet v kufru při létání, kde by mohl kvůli změně tlaku explodovat a svým zápachem by mohl znehodnotit zavazadla ostatních cestujících nebo jím zamořit zbytek letadla)

Jak ho připravit?

Pokud nemáte s přípravou sledě dosud žádnou zkušenost, je docela dobře možné, že trochu tápete v tom, co přesně s ním máte dělat.

Sleď vám bude chutnat pokapaný citronovou šťávou. Také ho můžete naplnit bylinkami a zeleninou a dát ho péct do trouby. Skvělý je i grilovaný sleď s kořením a cibulí.

Máte rádi sledě, nebo se mu důsledně vyhýbáte?

Zdroje informací

https://cs.wikipedia.org/wiki/Sleď_obecný – Sleď obecný (česky)

https://www.verywellfit.com/herring-nutrition-facts-and-health-benefits-4845444 – Vše o matjesech (anglicky)

https://www.webmd.com/diet/health-benefits-herring – Co byste měli vědět o herynkovi (anglicky)

Napsat komentář